пятница, 15 декабря 2017 г.

Oпис досвіду Поночовна Т.В.


Актуальність проблеми здоровя нації на сьогодні стала не тільки   предметом наукових досліджень, а й першочерговим завданням. Щорічно стан  здоров’я підростаючого покоління погіршується: спостерігається зниження рухової активності , відхилення в роботі внутрішніх органів, збільшення кількості хронічно хворих дітей, зростання психічних відхилень.На сьогоднішній день  в Україні ,за даними досліджень, «здоров’я цієї вікової групи особливо важливе, тому що , за оцінкою фахівців, близько 75 % хвороб дорослих є наслідком умов життя в дитячі та юнацькі роки» .
Майже 90%  випускників – хворі, мають відхилення у стані здоров’я. Отже, навчання  здорового  способу  життя  має  бути  системним  і  сприяти  гармонійному  розвиткові  всіх складових здоров`я. Воно  не  повинно   зводитися  до    інформування  учнів  з  питань  збереження  здоров`я, а  має  предбачати  формування стійкої мотивації щодо здорового способу життя, застосування  педагогічних технологій, спрямованих  на  забезпечення  усвідомлення  школярами  здорового  способу  життя, як  найвищої цінності.                                                             Досвід показує, що ефективними підходами до впровадження та викладання предмета “ Основи здоров’я ” та здоров’язберігаючих технологій у авчально-виховному процесі є:
- особистісно-орієнтоване навчання;
- використання інтерактивних методів навчання, що базуються на залучення та співпраці;
- більш енергійний та привабливий процес викладання;
- надання можливості для негайного відпрацювання життєвих навичок;
- акцент на соціально-психологічні уміння та навички.

Залежно вiд участі  у навчальнiй дiяльностi, Я. Голант в 60-х роках ХХ столiття подiлив навчання  на активне i пасивне, а на початку XXI столiття виникає нове дидактичне поняття -  iнтерактивне  навчання. Це - спiвнавчання, взаємонавчання, де учень i вчитель є рiвноправними, рiвнозначними суб'єктами. Педагог вистyпає лише в ролі організатора навчального процесу, лiдера групи.
Головна риса iнтерактивного навчання - використання власного досвiду учнями пiд час розв'язання проблемних питань. Їм надається максимальна свобода розумової дiяльностi при побудовi логiчних ланцюгiв.
Велися пошуки вдосконалення уроку, пов'язанi з формами організації навчальної дiяльностi yчнів, яких у сучаснiй дидактицi видiляють чотири:
- парна (взаємодiя учня з учнем чи вчителя з учнем);
- групова (вчитель одночасно навчає весь клас);
- кооперативна (колективна - вci учнi активнi i навчають один одного);
- iндивiдуальна (самостiйна) робота учня.
Не менш важливим є висновок дослiдникiв О. Паметун та Л. Пироженко про те, що iнтерактивне навчання є сукупнiстю технологiй. Автори розподiляють iнтерактивнi технології на чотири групи залежно вiд мети уроку та форм органiзацiї навчальної дiялъностi учнiв:
- iнтерактивнi технологiї кооперативного навчання  (органiзацiя навчання у малих групах учнiв, об'єднаних спiльною навчальною метою; робота в парах, один - два - чотири - yci разом, змiннi трiйки, карусель, робота в малих групах, aквapiyм тощо);
- інтерактивні технології колективно-групового навчання – технології, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всього класу;
- технології ситуативного моделювання – побудова навчального процесу за допомогою залучення учнів до гри, передусім, ігрове моделювання явищ, що вивчаються;
- технології опрацювання дискусійних питань – широке  обговорення якогось суперечливого питання.
Цi iнтерактивнi технологiї можна успiшно застосовувати на уроках ОБЖ i "основ здоров'я". Так, наприклад, при вивченнi теми "Шкiдливi звички" я проводжу колективне обговорення.
Колективне обговорення
Звички - постiйно повторюванi дiї, виконання яких стає автоматичним. Учням пропонується заповнити схему "Кориснi й шкiдливi звички" (навести приклади). Робота може виконуватися в групах - одна группа наводить приклади корисних звичок, iнша - шкiдливих.
Надпись: Звички
                                                 
Надпись: Шкідливі:
- запізнення на урок;
- паління;
- читання лежачи;
- тривала робота за комп’ютером та ін.
Надпись: Корисні:
- дотримання правил особистої гігієни;
- дотримання дисципліни;    
- регулярна допомога батькам із хатньою роботою;
- поважне ставлення до  оточуючих та ін.

 



При вивченнi теми "Дорожньо-транспортнi пригоди" виконую моделювання поведiнки при ДТП.
Моделювання поведiнки при ДТП
1 ) Зiткнення транспортних засобiв.
Органiзований вихiд iз салону через вci доступнi дверi й аварiйнi виходи.
(Можна запропонувати дiтям помiнятися мiсцями. Якщо вони будуть iти
правою стороною, то пересадка вiдбуватиметъся спокiйно.)
2) Пожежа в салонi.
Закрити рот i нic пiдручними матерiалами; органiзовано покинути салон.
(Можна провести тренувальну евакуацiю з класу на деякий час.)
3) Падiння транспортного засобу у воду.
Вибити скло, покинути салон.

Використовую роботу з таблицями. Так, при вивченнi теми "Права й
обов'язки дiтей" розглядається таблиця.
Права й обов'язки дітей
Права
Обовязки
На життя й здоровий розвиток
Зберiгати життя й здоров'я
На освіту
Учитися (дотримуватися Закону про
обов'язковy середню ocвітy)
На одержання медичної допомоги в
першrу черry
Дотримуватися правил безпечної
життєдiяльностi
На любов і турботу
Шанобливо ставитися до оточуючих
На вільне висловлення своїх думок

На вільне спілкування
Дотримуватися правил безпечного й
увiчливого спiлкування
На повноцінне харчування
Дотримуватися правил раціонального харчування
На відпочинок і розваги
Чiтко вiдокремлювати робочий i
вiльний час


Змiст другого стовпчика таблицi спочатку закрито. Учнi обговорюютъ, якi з
наведених прав пов'язанi зi збереженням здоров'я. Потiм yчнi обговорюють
обов'язки, при цьому змiст другого стовIпчика таблицi поступово  вiдкривається.
При використанні цієї роботи учні можуть використати матеріал підручника, с. 61-62.
2.2 Моделювання життєвих ситуацiй. Кредо iнтерактивного навчання
Органiзацiя iнтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих
ситуацiй, використання рольових iгор, спiльне розв'язання проблеми на
ocновi аналiзу обставин i ситцiй. Воно ефективно сприяє формуванню
навичок i вмiнь, виробленню цiнностей, створенню атмосфери спiвпраці,
взаємодії, дає учителю можливiсть стати справжнiм лiдером дитячого
колективу. Кредо iнтерактивного навчання:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу i чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я бачу, чую й обговорюю, я починаю розумiти.
Коли я бачу, чую, обговорюю й роблю, я одержую знання і вміння.
Коли я передаю знання iншим, я стаю майстром.
Для застосування  iнтерактивних технологiй необхідно створити
сприятливий психологiчний клiмат на уроцi. Наведу найбiльш ефективнi
вправи. Для третього тематичного блоку в 5-8-х класах "Серед людей" це
вправа «Мiй портрет у променях coнця"
Iнструкцiя: намалюйте, будь ласка, у центрi аркуша коло. А тепер напишіть
у ньому свое iм'я. Це - сонечко. Спробуйте намалювати проміннячка сонця,
але цi променi не зовсiм  звичайні. На кожному промені напишіть свої позитивні якості. Скільки якостей, стільки променів. А тепер нижче під сонцем намалюйте їжачка. Голки їжачка – це ті ваші якості, які ви вважаєте негативними.
Обговорення:
Якi якостi було писати легше?
Чому?
Чи впевненi ви в тому, що правильно оцiнили свої якостi?
Вважаю, що принципово важливим є прагнення вчителя виховати в учнів оптимiстичне, активне ставлення до життя. Осад вiд негативних ситуацiй має бути усунутий, "урiвноважений" загальною позитивною установкою, не можна дозволити, щоб у дитини сформувалося «катастрофiчне сприймання
cвітy".
Вправа «Цифра» дозволить пiдвести учнiв до розгляду поняття "толерантнiстъ". На дошцi вчитель пише цифру шiсть.  Для правого і лівого
рядiв цю цифру буде видно з рiзних бокiв. Для одних учнів - це шістъ, для
iнших - дев'ять. Суперечка, що виникає, стане гарним пiдтвердженням того,
що небажання зрозумiти iншого, переконанiстъ, що ваша думка єдино
правильна, невміння зняти свої "окуляри стереотипiв" - це найкоротший
шлях до нерозумiння, а часто й конфлiктy.
Висновок учителя: якщо ви хочете продуктивного спiлкування, слiд ставитися так, щоб не ображати співрозмовника, поважати його точку зору та
його особистiсть, незалежно вiд соцiального стану, національності, iндивiдуальних особливостей. Таке спiлкування називається толерантним.
Отже, результатом навчання має стати «пакет» життєвих навичок, соціально-психологічних компетентностей, спеціальних навичок, які допоможуть учням вести здоровий і продуктивний спосіб життя. Адже, формування культури здоров’я учнів за допомогою навчального курсу «Основи здоров’я» відбувається саме  на засадах життєвих навичок. Тому, що знання з формування, зміцнення та збереження здоров’я є необхідним, але недостатнім чинником у розвитку чи зміні поведінки. Для того щоб вплинути на поведінку, інформативні методи повинні поєднуватися з уміннями, відомими як «життєві навички».

Комментариев нет:

Отправить комментарий